fredag 31 januari 2014

Hinduismen - tankar



Den avlidnes själ, ātman, dör aldrig utan föds ständigt på nytt. Är människan god i detta liv kommer hon att återfödas i en högre kast i nästa liv. Och om hon är ond kommer hon att återfödas i en lägre kast. Detta skulle kunna vara en anledning till att självmord är vanligt bland hinduer.

Jag tycker inte att det är så bra med kastsystemet för det delar in samhället i grupper när alla borde vara lika mycket värda. Det är ett bra tankesätt med att om man är god då får man bra karma och återföds i ett högre kast och tvärtom för ond och dålig karma. Detta skulle ju få människor att vara snällare emot varandra och göra världen till ett bättre ställe, men det är inte bra att folk tänker: nejmen nu har jag ju varit jätte god emot massa människor, men om jag råkar göra någonting dåligt nu så kommer jag att få dålig karma... Men då är det kanske bäst att jag tar livet av mig för att få komma in i ett högre kast när jag återföds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar