onsdag 2 april 2014

Veckans nyhet Onsdag 2 April

På Söndagen den 30, en halvtimme före avspark i mötet mellan Helsingborgs IF och Djurgården på Olympia i Helsingborg misshandlades en supporter till Djurgården som var påväg till matchen. Den 44-åriga 4-barns pappan fördes med ambulans till Helsingborgs lasarett med svåra skallskador och avled på lasarettet. De har förts många förhör och polisen har kommit fram till att det inte var en olycka, det ska publiceras som dråp.


Åsikter:
 Jag tycker det är hemskt att man inte kan gå på en fotbollsmatch utan att riskera skada ifrån det motsatta lagets supportrar. Jag har faktiskt sett ett mindre bråk emellan 2 supportrar när jag stod i kö till en konsert, det var match samma dag som konserten tog plats. Jag kommer inte ihåg vilka lag det var men det gick ständigt förbi folk med olika scarfar och fotbollströjor och efter ett tag så började de olika supportrarna att skrika på varandra. De gick fram och började knuffa och slå på varandra men som tur var fans det polis som var ordningsvakter åt de som köade, 2 utav dem gick upp till dom och ingrep.
Det har kommit supportrar ifrån ett stort antal olika klubbar som har lämnat blommor och supportertröjor på platsen för mordet. Det är väldigt fint att de olika supportrarna kan lägga sina strider emellan för att hedra pappan som dog. 
De borde definitivt införa maskeringsförbud och se till så att de som är våldsamma på matcher inte får komma in på området igen eller införa någon typ utav register så de som försöker köpa biljetter inte kan/får en varning. De borde också ha mer poliser vid olika matcher, dock kan jag förstå att det kan kosta väldigt mycket pengar och det kanske inte alla ställen har råd med. 
Dock hände detta utanför matchområdet vilket gör det ännu svårare att göra någonting åt saken.
Våran justitieminister Beatrice Ask tycker att en del av ansvaret ligger på klubbarna när det gäller att få matcher säkra.
''– Det krävs att klubbar på olika sätt försöker få en anständig supporterkultur. Det är inte okej att deltaga i den här typen av aktiviteter som leder till våld och bråk. Det har ingenting med fotboll eller någon annan sport att göra, säger Beatrice Ask.''

Om jag skulle varit en klubbledare för t.e.x Helsingborgs IF skulle jag hållit ett möte och försökt få alla att förstå att detta är inte tillåtet och bokstavligt talat olagligt. Jag hoppas verkligen inte att olika klubbar blir mer aggressiva emot varandra för att få ut en typ utav hämnd. Jag hoppas att detta är en ögonöppnare för vissa personer och att de har förstått att det har gått för långt nu. Ingen mer ska behöva skadas för att de hejar på ett lag. 
Samma sak händer på ishockey matcher emellan de olika lagens supportrar. Men det är inte som att alla bråkar, det är vissa små gäng inom klubben som bråkar med motståndarlagets supportrar. 

Jag är inte vidare intresserad utav fotboll men jag vet en sak, fotboll handlar om att ha kul och det har dessa personer som misshandlar helt missuppfattat och nu har en oskyldig 4-barns pappa fått betala priset för det med sitt liv.


http://www.svt.se/cachable_image/1396365011/sport/fotboll/article1939083.svt/alternates/medium/dif.jpg
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18634700.ab
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/hur-blev-det-sa-valdsamt
http://www.svenskafans.com/fotboll/dif/forum.aspx
Jag också har hört om detta på både TV4 Nyheterna, radion och läst om det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar