T-Forden
Bilens ursprung går att spåra i de självgående vagnar drivna
med ångmotorer som på uppdrag av militärmyndigheterna tillverkades
i Paris av fransmannen Joseph Cugnot.
Denne utvecklade en självgående artillerivagn som hette "Fardier à vapeur" år 1769. Denna vagn rymde fyra personer, åkte i 4km/h och krävde stopp var femtonde minut för påfyllning av vatten. Nästa vagn som Cugnot byggde var en fullskaligmodell som stod färdig i maj 1771, och finns bevarad på Conservatoire National des Arts et Métiers i Paris.
De första bilarna som byggdes var dock alldeles för dyra och underhållskrävande för att bilen skulle slå igenom som fortskaffningsmedel. Allting gjordes för hand, ifrån varenda liten mutter till lackeringen. Detta krävde många anställda som troligast var tvungna att vara speciallister inom deras område och mycket jobbtimmar.
Men 1910 kom Henry Ford på idén med en Billig bil att både tillverka och köpa. Hans idé kallas för Scientific management. Detta betydde att allting skulle gå på löpande band.
T-Forden var lätt att laga p.g.a
måttstandard (allting passar för alla delar passar ihop till den
saken). Detta fungerade inte med de andra bilarna t.e.x om någonting
gick sönder i en Citroen så kanske det inte är 100% säkert att
allting blir bra om man lagar den p.g.a alla delar måste göras för
hand.
I samband med det löpande bandet
började de med lika arbetstider (8 tim). Det gjorde att företag
byggde arbetsbostäder nära arbetsplatsen för snabbare tillgång
till jobbet.
Såklart ar det inte bara fördelar med
det löpande bandet, förslitningsskador hos arbetare som jobbade på
löpande bandet blev ett växande problem. Detta är p.g.a att en
person gör samma rörelse om och om igen så att kroppen sliter sig
på det stället. Detta försökte de undvika igenom att flytta runt
på personalen så att de bytade arbetsuppgifter ibland.
Eftersom fler och fler fick råd att
köpa bilar så blev det billigare med biltransport.
För köparna betydde detta att man
blev av med miljöproblemet med hästavföring.
Det
ledde i sin tur till att ännu mer köpte bilar och industrin
blomstrade. Såklart visste de inte om CO2 effekter
detta ledde till.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar