måndag 4 november 2013

T-Forden


                                                                           T-Forden
 Bilens ursprung går att spåra i de självgående vagnar drivna med ångmotorer som på uppdrag av militärmyndigheterna tillverkades i Paris av fransmannen Joseph Cugnot.
Denne utvecklade en självgående artillerivagn som hette "Fardier à vapeur" år 1769. Denna vagn rymde fyra personer, åkte i 4km/h och krävde stopp var femtonde minut för påfyllning av vatten. Nästa vagn som Cugnot byggde var en fullskaligmodell som stod färdig i maj 1771, och finns bevarad på Conservatoire National des Arts et Métiers i Paris.
De första bilarna som byggdes var dock alldeles för dyra och underhållskrävande för att bilen skulle slå igenom som fortskaffningsmedel. Allting gjordes för hand, ifrån varenda liten mutter till lackeringen. Detta krävde många anställda som troligast var tvungna att vara speciallister inom deras område och mycket jobbtimmar.
Men 1910 kom Henry Ford på idén med en Billig bil att både tillverka och köpa. Hans idé kallas för Scientific management. Detta betydde att allting skulle gå på löpande band.


T-Forden var lätt att laga p.g.a måttstandard (allting passar för alla delar passar ihop till den saken). Detta fungerade inte med de andra bilarna t.e.x om någonting gick sönder i en Citroen så kanske det inte är 100% säkert att allting blir bra om man lagar den p.g.a alla delar måste göras för hand.
I samband med det löpande bandet började de med lika arbetstider (8 tim). Det gjorde att företag byggde arbetsbostäder nära arbetsplatsen för snabbare tillgång till jobbet.

Såklart ar det inte bara fördelar med det löpande bandet, förslitningsskador hos arbetare som jobbade på löpande bandet blev ett växande problem. Detta är p.g.a att en person gör samma rörelse om och om igen så att kroppen sliter sig på det stället. Detta försökte de undvika igenom att flytta runt på personalen så att de bytade arbetsuppgifter ibland.
Eftersom fler och fler fick råd att köpa bilar så blev det billigare med biltransport.
För köparna betydde detta att man blev av med miljöproblemet med hästavföring.
Det ledde i sin tur till att ännu mer köpte bilar och industrin blomstrade. Såklart visste de inte om CO2 effekter detta ledde till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar